کد مطلب:173033 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:146

توجه به زمینه های فرهنگی
محور اصلی در مبارزه های پیش از انقلاب، فرهنگ بود و اكنون نیز باید پیام فرهنگی و اعتقادی برای دنیا داشته باشیم. ادای این مسؤولیت خطیر بر عهده ی خواص جامعه، یعنی عالمان، دانشمندان و روشنفكران است. در این میان هر كس آگاه تر است، مسؤولیتش نیز بیشتر است. اگر در جامعه ای اختلاف سلیقه نباشد، آن جامعه به سوی فقر اندیشه و خفقان پیش می رود. این اختلاف سلیقه ها، منشأ رشد و بالندگی فرهنگی است. باید زمینه ی لازم برای استفاده از دیدگاه صاحب نظران دلسوز فراهم آید. چنین نباشد كه هر كس تریبونی به دست آورد، خود را بی نیاز و برتر از دیگران بداند. اگر چنین شد، زمینه رشد فكری در جامعه فراهم نمی گردد. آگاهی بخشی به جامعه، رسالت بزرگ خواص است


كه رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره دارند، آن جا كه می فرمایند:

حادثه ی عظیم عاشورا از دو جهت قابل تأمل و تدبر است:

جهت اول، درس های عاشورا است؛ عاشورا پیام ها و درس هایی دارد، عاشورا به ما می آموزد كه برای حفظ دین باید فداكاری كرد.

جهت دوم، عبرت های عاشورا است، عاشورا صحنه عبرت است؛ انسان باید به این صحنه با تأمل نگاه كند تا عبرت بگیرد؛ یعنی با مطالعه ی دقیق این حادثه، عوامل سعادت یا شقاوت خود را بشناسد و برنامه ی زندگی خود را با توجه به درس ها و عبرت های عاشورا مشخص كند.

چه شد كه پنجاه سال از درگذشت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم امام حسین علیه السلام ناچار شد برای نجات جامعه از انحراف این چنین فداكاری نماید؟ جز این بود كه جامعه اسلامی توسط حكام به انحراف كشیده شده بود؟ استكبار در زمان معاصر نیز دو راه برای ضربه زدن انتخاب كرده است، یكی راه ارعاب و زور و دیگر راه خدعه و نفوذ؛ وقتی راه اول مؤثر نیفتاد، راه های نفوذ را تقویت كرد.